۱۳۹۲ تیر ۲۸, جمعه

پیش بینی یا قمار

سلام دوستان

 

پیش بینی یا قمار

در خصوص مساله اینکه پیش بینی فوتبال حکم قمار را دارد یا نه؟ به هر حال باید به نظر مراجع مراجعه کرد، ولی چیزی که مهمه اینه که سوال چجوری مطرح بشه.. اگه کسی به یک مرجع تقلید بگه که یسری برگه فروخته میشود به مردم که بعد از طریق فروش همان برگه ها، جایزه به بعضی برنده ها به قید قرعه داده میشود ، پس حکم این قضیه چیه؟ آن مرجع محترم قطعا خواهد گفت این مصداق قمار و بخت آزمایی است و حرام است. حال اینکه در همین مملکت ما برگه های ارمغان بهزیستی داشتیم که با همین منوال پخش میشد و فروخته میشد ..

اگرچه بعضی از مراجع آنرا بعدها جایز ندانستند ولی به عنوان مثال مراجعی مانند رهبری هنوز هم آنرا جایز میدانند البته به شروطی، که این شروط همان شرطهایی است که سوال کننده باید مطرح کند. اینکه نیت شرکت کنندگان خیر باشد. به این فتوای رهبری توجه کنید که از کتاب "رسالهءاجوبهَ الاستفتائات حضرت آیت الله العظمی حاج سید علی خامنه ای (مدظله العالی)صفحات 241و242و269و270" برداشتم:

س 1237: خريد و فروش بليطهاى بخت‏آزمايى و جايزه‏اى كه مكلّف مى‏برد، چه حكمى دارد؟
ج: خريد و فروش بليطهاى بخت آزمايى صحيح نيست و شخصى كه جايزه را برده‏است، مالك آن نمى‏شود و حق دريافت آن را ندارد.

خوب میبینید که وقتی سوال اینگونه مطرح میشه جواب آن چیزی نیست جز جایز نبودن . 

خوب  سوال رو جور دیگه مطرح کردند و قصد واقعی شرکت کنندگان مطرح میشه که عمل خیر است:

س 1240: آيا فروش اوراق جمع‏آورى كمكهاى خيرخواهانه عموم مردم به اين صورت كه بعدا قرعه‏كشى شده و قسمتى از مال جمع‏آورى شده به عنوان هديه به برندگان داده شود و بقيه آن صرف كارهاى عام المنفعه شود، جايز است؟
ج: نامگذارى اين عمل تحت عنوان «بيع» صحيح نيست، بله انتشار اين اوراق و جمع‏آورى كمك‏ها براى امور خيريّه اشكال ندارد و تشويق مردم به كمك‏كردن با وعده اعطاى جايزه به كسى كه قرعه به نام او در آيد، جايز است. مشروط بر اين كه مردم اين اوراق را به قصد شركت در امور خير، تهيّه نمايند.

خوب میبینید که اینجا با شروطی این عمل جایز است. 

حالا جای بخت آزمایی قرار بدهید پیش بینی . خوب طبیعتا بعضی مراجع مخالف هستند ولی بعضی ممکنه جایز بدونن. بطوریکه هنوز بعضی مراجع شطرنج رو حرام میدونند. پس این جمله که عمل پیش بینی حرام است طبق گفته مجری برنامه شوک.نمیتونه حتما درست باشه. بستگی داره مرجع تقلید شما کی باشه و  در ضمن اینکه اگه از دید مجری نگاه کنی میگی همه بخاطر بدست اوردن جایزه شرکت میکنند پس مصداق قماره . بیایم منطقی باشیم خوب این دیدگاه غلط نیست ولی نمیتونیم به خاطر این فکر کل قضیه رو هوا کنیم. چرا که یکی مثل من پیدا میشه و میگه اصلا نیت همه خیر بوده . از اول هم  متولیان گفتنه اند با نیت خیر شروع کنید پس نمیتوان نیت رو زیر سوال برد.. 

اصولا در حایی که بحث هایی مثل نیت و فکر و اینا مطرح هست هیچ کدام از طرفین دعوی نمیتونن حرفشونو به کرسی بشونن اینجا در فلسفه معمولا محل افتراق بسیاری از مسائل میشه که قابل حل نیست به سادگی . یک طرف ادعا میکنه نیت طرف دیگر آن چیزی نیست که ادعا میکنن و طرف دیگه میگه نیتش دقیقا همان بوده که ادعا میکرده . اگرچه کفه ترازو در اسلام به سمت طرف دوم است زیرا که طرف اول باید ثابت کنه تک تک شرکت کننده ها نیتی غیر از نیت مطرح شده داشتند . که کار سختیه.

موضوع از آنجا که شرطبندی روی اسب و شنا و تیر اندازی جایز هست، جالبتر میشه. خوب در خصوص این سه ورزش نیت هم مهم نیست وعمل شرطبندی حرام نمیباشد. اینکه چرا این سه ورزش آره  و فوتبال نه دیگه در تخصص من نیست که بخوام توضیح بدم . میتونید از صفحه استفتائات مراجع سوال کنید.

نکته جالب دیگه اینه که با این دیدگاه مثلا برنامه ای مثل برنامه 90 هم داره قمار میکنه چون شما اس ام اس که میدید با پول این اس ام اس ها که از مخابرات میگیره و بخشی از اون رو جایزه میده به قید قرعه !!!!!

ولی بازی با شریعت برای هر دو طرف یک شکست است . یک طرف برای توجیه کار خود و طرف دیگه برای سرکوب طرف دوم. مخصوصا در این مسایلی که تفاوت دیدگاهها زیاد میشه...

همونطور که در این کشور بخت آزمایی با تغییراتی با عنوان ارمغان بهزیستی انجام شد و از نظر مراجع محترم مجاز شمرده شد چون نیت خیر در آن بود. میتوان پیش بینی هم انجام داد و با نیت خیر فعل حرام را از بین برد بشرطی که نیت واقعا خیر باشد . ولی اگر هم  نباشد کسی نمیتواند ثابت کند که نیست...


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر